HÖSTTRÄFF ONLINE – 2020
Välkommen till en dag med föreläsningar om beteendeanalys inom olika områden
Lördag den 26 september
Mötet hålls i Zoom. Du behöver logga in på hemsidorna för att få länk till mötet, länken läggs upp några minuter innan mötet startar.
9.45 Introduktion
Dag Strömberg, föreningens ordförande, inleder dagen.
10.00 Sluta älta och grubbla – hur oro och ältande fungerar och hur man stoppar dem
Mowrers tvåfaktorteori förklarar hur vi förvärvar och vidmakthåller en fobi eller betingad rädsla. Men teorin ger bara en ögonblicksbild och förklarar inte varför oron och ältandet bara kan rulla på i det oändliga. Vad driver tennismatchen i hjärnan och varför är den så svår att stoppa? Jag kompletterar Mowrers teori med min operanta analys av ältande, utdragen oro och upprepade säkerhetsbeteenden, som förklarar varför. Därefter beskriver jag de konsekvenser som den operanta analysen får för behandlingen
11.00 Kaffepaus
Det finns möjlighet att mingla i Zoom under fikapausen. Ta med det fika du föredrar till skärmen och umgås med andra beteendeanalytiker!
11.30 Rehabiliteringsmedicin och ACT – vad är beteendeplasticitet?
Hur kan yrkesverksamma som inte är beteendeanalytiker förstå beteende på ett användbart sätt? Acceptance and Commitment Therapy (ACT) bygger på processer som anses öka psykologisk flexibilitet, som visar ens förmåga att göra förändring och därmed kunna ta till sig en intervention. Rovner, Johansson och Gillanders (2019) har identifierat fyra olika beteendeplasticitetsprofiler – så benämns psykologisk flexibilitet inom ACTiveRehab, en modell anpassad för professionerna i rehabteamet – som gör att patienter kan erbjudas personcentrerade gruppinterventioner.
12.30 Lunchpaus
13.30 A Behaviour Analysis of Theory of Mind: Conceptual and Applied Implications
(Detta föredrag kommer att hållas på engelska.)
The term Theory of Mind has come to refer to a collection of responses that involve one’s ability to predict another person’s behaviour based on understanding that person’s perspective. One of the most studied topics in the field of psychology for the past 30 years, Theory of Mind is considered not only an important developmental milestone in childhood, but also a theoretical system to explain additional social and cognitive processes in both typical and atypical children and adults. Despite the importance of the topic, behaviour analysis has yet to provide a satisfactory account of Theory of Mind (i.e., of the variables that control the types of behaviour commonly held to denote Theory of Mind). In this presentation I set out to provide the beginning of such an account. Firstly, I will argue that Theory of Mind is not an “entity” that is either present or absent, but rather, is a developmental verbal process that begins in early childhood with the establishment of tacting public and private events during social interactions. Secondly, I will provide an analysis of the controlling variables of the component verbal skills that are said to denote Theory of Mind. Thirdly, I will illustrate a hierarchical sequence of instructional activities derived from such an analysis to establish perspective taking in children with autism, a syndrome with known deficits in these skills. The application of a teaching technology derived from a conceptual and experimental analysis both validates and extends the basic approach.
15.00 Avslutning
Dag Strömberg avslutar dagen. För de som vill finns möjlighet till fortsatta samtal och mingel i Zoom, medtag egen dryck och tilltugg.
DELTAGANDE
Kostnad: Gratis.
Kräver medlemskap. Logga in eller skapa medlemskap här
Anslut via länk som läggs upp på medlemssidorna strax innan mötet.
Notera att vi inte har möjlighet att skriva intyg om deltagande.